Köpvillkor

Köp- och leveransvillkor

  1. Om AB Råsnsäs Konfektyrer

Företaget har sitt säte i Timmernabben. Företagets postadress är Tillingevägen 11, 384 71 Timmernabben.

Företagets organisationsnummer är: 556087-0148

Önskar du att komma i kontakt med oss, skicka ett mail till butik@karamellan.se med ditt ärende och dina kontaktuppgifter så hör vi av oss inom kort.

  • Beställning

När du handlar på karamellan.se måste du ha fyllt 18 år.

När du slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse till din e-postadress.
I bekräftelsen finner du alla uppgifter om produkter, pris, fakturerings- och leveransadress.

Är något fel i orderbekräftelsen kontakta oss omedelbart via e-post till butik@karamellan.se

  • Leverans

Våra normala leveranstider är 2 – 3 dagar. OBS! Beställningar lagda fredag samt helger skickas tidigast på måndagen efter. (Under högsäsong Sommar/Jul kan leveranstiden öka)

Om förseningar i leveransen skulle uppstå (utan att vi har meddelat dig om längre leveranstid) kontakta oss på e-postadress: butik@karamellan.se

Vi skickar samtliga beställningar med DHL till ditt närmaste DHL Servicepoint.

Avisering sker via SMS eller Epost

Se ditt närmsta utlämningsställe hos DHL här: Dhl Servicepoint

Om en vara avviker mot normal leveranstid kontaktar vi er via e-mail för att meddela beräknad leveranstid. Du har rätt att annullera din order om leveranstiden inte passar dig.

Försändelsen ligger hos postombudet i 14 dagar innan den returneras till oss. Vi förbehåller oss rätten att debitera kostnaderna för den hantering som uppstår vid ej uthämtade paket (returfrakt, expeditionskostnad etc). Därför tar vi ut en avgift om 200 kr för paket som ej hämtats ut.

Observera därför att om du ångrar ett köp och vill returnera varan, behöver du först hämta ut paketet och därefter returnera enligt våra anvisningar.

Reklamationer om en vara skulle vara felaktig, defekt eller felexpedierad så ber vi dig kontakta oss omedelbart via e-mail butik@karamellan.se så vi kan rätta till felet. Ersättningsleveranser sker naturligtvis helt utan kostnad.

  • Priser

Alla priser i butiken anges i SEK och alla priser är inklusive 12% moms, undantaget fraktpriset 25% moms.

Vi reserverar oss för prisändringar orsakat av prisändring från leverantör, feltryck i prislistan samt felaktigheter i priser beroende på felaktig information och förbehåller oss rätten att justera priset.

Eventuella fraktkostnaden redovisas innan du bekräftar köpet.

  • Betalsätt

Råsnäs Konfektyrer samarbetar med Klarna AB och använder oss av deras tjänst Klarna Checkout.
Du kan välja mellan följande betalningssätt:
– Kortbetalning (0:-)
– Faktura (14 dagars kredit 0:-. Se Klarnas villkor här)
– Dela upp din betalning (aviavgift 29:-/månaden. Se Klarnas villkor här)
– Direktbetalning till bank

Se fullständiga villkor för Klarna checkout här
För information om din betalning kontakta Klarna via: http://www.klarna.com/sv/kundservice

  • Ångerrätt

Som privatkund har du alltid 14 dagars ångerrätt enligt Distans- och hemförsäljningslagen. Ångerfristen börjar löpa från den dag du mottagit varan. Eftersom det gäller livsmedel så ska varan vara oöppnad och oskadad. Kunden står för returfrakten och ansvarar för varan tills den kommit oss tillhanda. Returer får inte skickas som postförskott.

Kontakta oss på butik@karamellan.se

Returadress

AB Råsnäs Konfektyrer
Tillingevägen 11
384 71 Timmernabben

  • Reklamation och klagomål

Skulle produkten vara skadad eller felexpedierad när den anländer åtar vi oss i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning att kostnadsfritt åtgärda felet.

Du måste alltid kontakta oss för ett godkännande innan du returnerar en defekt vara.

Klagomålet ska skickas omedelbart efter att defekten har upptäckts.

  • Hur går du tillväga vid reklamation?

Eventuella fel och defekt ska alltid reklameras till butik@karamellan.se där du anger ditt namn, din adress, e-postadress, ordernummer och en beskrivning av felet.

Om det inte lyckas leverera en liknande produkt, återbetalar vi dig för den defekta produkten i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vi står för returfrakt vid godkända reklamationer.

Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer vi riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se.

  • Ansvarsbegränsning

Vi tar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande (Force Majeure). Dessa omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör.

Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll.

  • Produktinformation

Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbplats samt slutförsäljning av produkter. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker alltid på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt.

  • Information om Cookies

Enligt lag om elektronisk information ska besökare på en webbplats i integritetssyfte få information om att cookies används. Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en användares surfande. Cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator för att ge tillgång till olika funktioner. Det går att ställa in sin webbläsare så att den automatiskt nekar cookies. Mer information kan man hitta på Post och telestyrelsens hemsida.

  • Personuppgifter

Genom att handla hos AB Råsnäs Konfektyrer accepterar du vår dataskyddspolicy och vår behandling av dina personuppgifter. Vi värnar om din personliga integritet och samlar inte in fler uppgifter än nödvändigt för att behandla din beställning. Vi säljer eller vidareger aldrig dina uppgifter till tredje part utan rättslig grund.

AB Råsnäs Konfektyrer är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som du lämnat till oss som kund. Dina personuppgifter behandlas av oss för att kunna hantera din beställning samt i de tillfällen då du har önskat nyhetsbrev eller kampanjerbjudanden – för att kunna anpassa marknadsföringen åt dina individuella behov.

Nedan information är en summering av hur vi i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR) lagrar och behandlar dina uppgifter.

  • .1 Vad är en personuppgift?
    En personuppgift är all information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person.
  • .2 Vilka uppgifter lagrar vi?
    För att kunna hantera din beställning samt svara på frågor relaterat till din order lagrar vi ditt förnamn- och efternamn, adress, telefonnummer, e-postadress, ip-adress och köphistorik.
    Dina uppgifter lagras så länge vi har en rättslig grund att behandla dina uppgifter, exempelvis för att fullfölja avtalet mellan oss eller för att efterleva en rättslig förpliktelse enligt exempelvis bokföringslagen.
  • .3 Rättslig grund
    I samband med ett köp behandlas dina personuppgifter för att fullfölja avtalet med dig. Marknadsföring, kampanjer och liknande utskick sker efter samtycke från dig.
  • .4 Vilka uppgifter delas och med vilket syfte?
  • .4.1 Betalleverantör
    Vid genomförande av köp, delas information med vår betalleverantör. Det som lagras är förnamn, efternamn, adress, e-postadress och telefonnummer. Väljer du att betala med faktura sparas även personnummer hos betalleverantören. Informationen sparas för att kunna genomföra köpet och för att skydda parterna mot bedrägeri.  De betalleverantörer (betaltjänster) som vi använder oss av är: Klarna
  • .4.2 Fraktbolag
    För att kunna leverera dina beställningar och slutföra vårt avtal måste vi dela med specifik information med fraktbolaget. Det som delas med fraktbolaget är förnamn, efternamn samt adressuppgifter för leverans. E-postadress och/eller mobilnummer kan även komma att delas med fraktbolaget för avisering. De fraktbolag vi samarbetar med är: DHL
  • .5 Rätten till tillgång
    Du har rätt att få utdrag av all information som finns om dig hos oss. Utdrag levereras elektroniskt i ett läsbart format.
  • .6 Rätt till rättelse
    Du har rätt att be oss uppdatera felaktig information eller komplettera information som är bristfällig.
  • .7 Rätten att bli glömd
    Du kan när som helst be att uppgifterna som avser dig raderas. Det finns få undantag till rätten till radering, som till exempel om det ska behållas för att vi måste uppfylla en rättslig förpliktelse (exempelvis enligt bokföringslagen).
  • .8 Ansvarig för dataskydd
    AB Råsnäs Konfektyrer är ansvarig för lagring och behandling av personuppgifter i webbutiken och ser till att reglerna efterföljs.
  • .9 Så skyddar vi dina personuppgifter
    Vi använder oss av industristandarder som SSL/TLS och envägs hash-algoritmer för att lagra, behandla och kommunicera känslig information som exempelvis personuppgifter och lösenord på ett säkert sätt.
  • Ändringar till de Allmänna Villkoren

Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses för accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen.

  • Tvist och lagval

I tillfälle av att tvist inte kan lösas i samförstånd med företaget och kunden, kan du som kund vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se. För boende i ett annat EU-land än Sverige kan man lämna klagomål online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, se http://ec.europa.eu/consumers/odr

Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan.

Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag.

Fri frakt vid köp av minst 8st valfria strutar Avvisa